Als je een horecaonderneming wilt starten, komt er véél op je af. Martijn en Claudia weten hier ondertussen alles van. Van het zoeken naar een geschikte locatie, het aanvragen van de vergunning, afspraken maken met leveranciers, het werven van personeel, keuzes maken hoe het interieur eruit komt te zien en ga zo nog maar even door. We vroegen Martijn en Claudia wat hun gouden tips zijn om zo goed mogelijk van start te gaan.
1. Plannen, plannen, plannen
De eerste tip is misschien ook wel de meest cruciale. Plan ver vooruit! Claudia zegt: ‘Begin écht op tijd, nog meer op tijd dan je nu denkt.’ En natuurlijk komen er altijd onverwachte zaken op het pad, waardoor plannen lastiger wordt. Houd er rekening mee dat bepaalde zaken langer zullen duren dan je van tevoren rekening mee hebt gehouden. Vooral de vergunning regelen voor je zaak kan veel tijd overheen gaan. Maar met een goede voorbereiding én gedegen planning kom je een heel eind.
2. Opening in een gunstige periode
Om je zaak een goede opstart te geven, open je het liefst in een gunstige periode. Niet gunstige periodes zijn bijvoorbeeld de zomervakantie of de feestdagen. Martijn en Claudia hadden gepland om begin mei open te gaan. Helaas werd dit wat later, waardoor ze nu vlak voor de zomervakantie open zijn gegaan. En natuurlijk is het zoals het is, maar door drukte en medewerkers die met zomervakantie gaan, is het niet ideaal vertellen zij.
3. Vergelijken loont
Jaag jezelf niet op onnodig hoge kosten maar vergelijk, is dé tip van Martijn. En dat kan echt voor alles zegt hij. Zijn ervaring is dat op alles marge zit, en je met onderhandelen er veel uit kunt halen. Vraag ook zeker aan je leveranciers om mee te denken. Vooral in het begin is het fijn als er bijvoorbeeld wat betreft betalingen hier soepeler mee om wordt gegaan.
4. Vind partners om mee samen te werken
Restaurant Trois heeft Martijn samen met vrienden en zakenpartners Jarko en André opgezet. Ieder heeft daarin zijn eigen rol. Zo is Martijn verantwoordelijk voor het operationele gedeelte, Jarko heeft de locatie gevonden en richt zich op de marketing en communicatie en was André verantwoordelijk voor alle contracten en vergunningen. Op deze manier hoef je niet alles zelf te doen en kun je bovendien van elkaars expertise profiteren. Win-win!
Volgende blog: Q&A met Martijn en Claudia over de eerste weken open!