Gastvrijheidswedstrijd

Professionale gastvrijheidswedstrijd waarin Oprechte Gastvrijheid centraal staat!

In deze Gastvrijheidswedstrijd, georganiseerd op maandag 2 februari, waarin Oprechte Gastvrijheid centraal staat, worden kandidaten uitgedaagd om de beleving van de gast zo groot mogelijk te laten zijn. Deelnemers verzorgen twee momenten voor gasten: een koffiemoment en een lunchmoment.

Aanmelden voor deze wedstrijd? Vul dan het formulier onderaan deze pagina in!

Koffiemoment

Een moment zoals deze vaak voorkomt in de horeca. Er arriveren twee gasten in een horecagelegenheid. Na binnenkomst geven ze aan gezellig een kopje koffie te willen drinken. Het is aan de gastheer/-vrouw om er vervolgens een unieke beleving van te maken.

Iedere kandidaat verzorgt haar eigen ‘restaurant’ waarin hij/zij de beschikking heeft over een tafel met 2 stoelen. De kandidaat mag deze naar eigen inzicht aankleden. De wedstrijd omgeving is voorzien van een koffiezetapparaat waarmee alle koffiesoorten kunnen worden gemaakt. Daarnaast zal ook het te gebruiken servies aanwezig zijn evenals de benodigde ingrediënten. Ook zijn er een aantal lekkernijen beschikbaar die geserveerd kunnen/mogen worden.

De deelnemer ontvangt 2 gasten. Wat moet je doen:

  • Inrichting tafel (de deelnemer neemt zelf alle materialen mee die hij/zij denkt nodig te hebben)
  • Ontvangst van gasten
  • Placeren
  • Bestelling opnemen & adviseren
  • Bestelling gereedmaken en serveren (de deelnemer bepaalt zelf op welke wijze zij/hij deze wil serveren)
  • Sfeer onderhouden
  • Afrekenen
  • Afscheid nemen

 

Waarop word je beoordeeld:

  • Aankleding tafel
  • Houding, gedrag, uitstraling tijdens het contact met gasten
  • Communicatieve vaardigheden waarbij taalgebruik een belangrijke rol speelt
  • Technische vaardigheden

Lunchmoment

Een moment zoals deze vaak voorkomt in de horeca. Er arriveren twee gasten in een horecagelegenheid. Na binnenkomst geven ze aan gezellig te willen lunchen. Het is aan de gastheer/-vrouw om er vervolgens een unieke beleving van te maken.

Iedere kandidaat verzorgt haar eigen ‘restaurant’ waarin hij/zij de beschikking heeft over een tafel met 2 stoelen. De kandidaat mag deze naar eigen inzicht aankleden. De wedstrijd omgeving is voorzien van een koffiezetapparaat waarmee alle koffiesoorten kunnen worden gemaakt. Daarnaast zal ook het te gebruiken servies aanwezig zijn evenals de benodigde ingrediënten. De gastheer/-vrouw wordt gekoppeld aan een kok die een ‘black-box’ menu bereid. Deze wordt ingezet als lunch voor de gasten.

De deelnemer ontvangt 2 gasten. Wat moet je doen:

  • Inrichting tafel (de deelnemer neemt zelf alle materialen mee die zij/hij denkt nodig te hebben)
  • Ontvangst van gasten
  • Placeren
  • Informeren over het menu
  • Suggestie doen over een beschikbaar drankje
  • De bestelling gereedmaken en serveren
  • Sfeer onderhouden (hoe verras jij je gasten met een klein extraatje of onverwachte attentie? Dit kan gaan van een compliment tot een creatieve manier om iets te serveren. Hoe zorg jij ervoor dat de gast met een glimlach vertrekt?)
  • Afrekenen
  • Afscheid nemen

 

Waarop word je beoordeeld:

  • Aankleding tafel
  • Houding, gedrag, uitstraling tijdens contact met gasten
  • Taal & communicatie: wat zeg je precies en hoe komt het over?
  • Beleving & creativiteit: hoe maak je het memorabel?
  • Technische vaardigheden

Vakjury

De beoordeling wordt gedaan door een vakjury samengesteld uit leermeesters die  betrokken zijn bij het keurmerk “Gezellig”. Doordat zij werkzaam zijn in bedrijven waarbij gastvrijheid een cruciaal onderdeel is van de totale gastbeleving, hebben zij als geen ander oog voor de juiste details. Zij herkennen oprechte gastvrijheid en kunnen deze op waarde beoordelen.

De vakjury maakt gebruik van zorgvuldig opgestelde criteria, die op het  beoordelingsformulier zijn vastgelegd. Iedere criteria is gekoppeld aan een vijf-puntschaal die worden uitgereikt in de vorm van ananassen.

Iedere deelnemer aan de wedstrijd wordt individueel beoordeeld. Na afloop van de wedstrijd gaat de vakjury op basis van de behaalde punten vaststellen wie van de deelnemers tot de drie prijswinnaars behoren.

Prijzen

Alle kandidaten ontvangen een bewijs van deelname met daarbij een attentie. Voor de prijswinnaars zijn de prijzen als volgt:

  1. 1e prijs €100,-
  2. 2e prijs €60,-
  3. 3e prijs €40,-

Aanmelden gastvrijheidswedstrijd 2 februari